Praat ek dan van ‘n Wit Suid Afrika?

Wat is Suid Afrika se nasionale sport?

Dalk is hierdie vraag nie die beste vraag om op hierdie tydstip te vra nie – nie na die sokkerwêreldbeker so fantasties afgeloop het nie. Tog – ek sou waag om te wed dat ‘n hele paar mense nog steeds sal antwoord – ja, jy weet dit –

rugby.

(Ons speel ook natuurlik graag krieket.)

Die afgelope rukkie is ek omring met allerlei mense van oraloor. Dit is dan net natuurlik dat ons mekaar in die oë sal kyk en vra: “Hoe werk dit daar by julle?” Dis natuurlik maklik om dan,

sonder om te dink,

‘n antwoord te kan gee: dis nie soos julle dink nie – die wilde diere loop nie in die strate rond nie; ons ken verkeersknope, aangesien mense eerder met hulle eie karre werk toe ry; die mense hou daarvan om by mekaar in hul huise te gaan kuier en dan buite te braai. Ons eet biltong en drink Castle. Gewoonlik loop ‘n mense se lewe so: jy bly by die huis en word deur die bediende opgepas, dan gaan jy skool toe, dan gaan jy hoërskool toe, dan gaan werk jy of jy gaan swot en dan gaan werk jy, en baie mense gaan bly dan in ‘n aftree-oord.

Dis wat so skokkend is: ek praat so sonder om te dink. Want as ek regtig daaroor moet dink, moet ek eers ‘n paar vrae aan myself stel:

  • Speel die oorgrote meerderheid mense in SA rugby of krieket?
  • Het alle volwassenes dan karre in SA, gemeet teenoor die getal inwoners?
  • Gaan daar regtig soveel mense ouetehuise toe – gemeet teenoor die gesamentlike getal mense in die land?
  • Het almal dan huise en tuine waarin hulle vleis kan braai?
  • Kan almal dan vleis bekostig?
  • Wie pas die bediendes se kinders op?
  • Met wie se stem praat ek nou eintlik hier, as ek hierdie goed sê? Van wie praat ek – of nog beter gestel –
  • van watter land praat ek hier?

Weereens – en dis wat ek wil beklemtoon – ek sê sulke goed oor die land waar ek vandaan kom,

oombliklik, sonder om daaroor na te dink.

Dit is dus heel waarskynlik my indruk van ons land. Dit, liewe leser, is

skokkend.

Dit is egter iets wat bedink moet word. As jy so effens tyd het, lees gerus hierdie voordrag wat ‘n vriend van my gehou het by ‘n onlangse konferensie. Dit gaan oor “whiteness studies” (deel van dit wat ek hierbo beskryf het), geweld en ook die NG Kerk. Ek is seker hy sal ook terugvoer daaroor waardeer!

Lewer kommentaar

